Kινηματογραφώ

Μάθημα Γραφής Σεναρίου

Σενάριο είναι η δημιουργική σύνθεση εικόνας και ήχου. Ο κινηματογράφος είναι ένα οπτικό μέσο που δραματοποιεί κάποια ιστορία.
Αυτή η ιστορία, όπως συμβαίνει κατά κανόνα, έχει αρχή, μέση και τέλος. Έτσι λοιπόν, το σενάριο χωρίζεται:

  1. Στην εισαγωγή (το πρώτο ¼ της ταινίας) στην οποία εισάγεται ένας χαρακτήρας (ή περισσότεροι) και προβάλλεται ένα ερώτημα,
  2. Στην σύγκρουση (τα επόμενα 2/4 της ταινίας), όπου ο χαρακτήρας αποφασίζει να κυνηγήσει το στόχο του, συναντά και ξεπερνά εμπόδια, και τέλος
  3. Στην λύση της ταινίας, το τελευταίο ¼, κατά το οποίο παρακολουθούμε την τελική «μάχη» του χαρακτήρα και την απάντηση στο ερώτημα που εμφανίστηκε στην αρχή: Θα πετύχει ο χαρακτήρας τον στόχο του;

ΒΑΣΙΚΗ ΔΟΜΗ 

  • Εισαγωγή – Τοποθέτηση περιβάλλοντος και ρόλων
  • Μέση        –  Κρίση-Εμπόδιο
  • Τέλος        - Επίλυση – κάθαρση – grand finaleΧαρακτηριστικά σεναρίου
    κλιμάκωση. Η πορεία προς τη «λύση» της ιστορίας μας πρέπει να είναι μέσα από     εμπόδια-προβλήματα, όπου κλιμακωτά η λύση του ενός οδηγεί στο άλλο, μέχρι την κορύφωση τους. Αυτή η κλιμάκωση κάνει μέτοχο το θεατή, του κινεί το ενδιαφέρον για τα «δρώμενα» και του εντείνει την αγωνία μέχρι να έρθει η «λύση».- Το κίνητρο. Οι ενέργειες των χαρακτήρων θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα της ανάγκης. Κάθε γεγονός να μην είναι αυθαίρετο, αλλά να μπορεί να εξηγηθεί. Να είναι εμφανή τα αίτια. Έτσι η ιστορία μας αποκτά δραματουργική υπόσταση.

-Οι συγκρούσεις. Χωρίς συγκρούσεις δεν υπάρχει ιστορία. Οι συγκρούσεις μεταξύ των χαρακτήρων ή των καταστάσεων δημιουργούν τα γεγονότα και αυτά με τη σειρά τους την ιστορία. Η κύρια σύγκρουση παράγεται μεταξύ του χαρακτήρα και του κυρίαρχου προβλήματος που διατρέχει την ιστορία μας και ο χαρακτήρας καλείται να το λύσει.

Οι συγκρούσεις είναι:

ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ σύγκρουση, η οποία προκαλείται από την ίδια τη συνείδηση του χαρακτήρα την συναισθηματική του κατάσταση. Όταν δηλαδή ο χαρακτήρας είναι αναγκασμένος να δράσει κόντρα στις ιδέες του, στα πιστεύω του, στην καρδιά του.

ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ σύγκρουση, όταν ο χαρακτήρας μας συγκρούεται με άλλους που έχουν διαφορετικές επιδιώξεις από αυτόν ή αγωνίζεται  ν’ αντιμετωπίσει μια φυσική κατάσταση.

ρυθμός. Η διάρκεια της κάθε σκηνής και ο διάλογος πρέπει να έχουν την αναγκαία έκταση. Να μην υπάρχει δηλαδή ούτε φλυαρία ούτε πλατειασμός. 

Η αρχή και το τέλος

Η αρχή και το τέλος είναι ουσιαστικά στοιχεία κάθε καλοχτισμένου σεναρίου. Ο καλύτερος τρόπος για να αρχίσουμε είναι: να ξέρουμε πως θα τελειώσουμε. Αν ξέρουμε το τέλος μας, μπορούμε να διαλέξουμε αποτελεσματικά και την αρχή μας, αρκεί να επινοήσουμε ένα γεγονός που θα μας οδηγήσει εκεί.

Ποια είναι η πρακτική χρησιμότητα του σεναρίου; 

To σενάριο είναι τα θεμέλια που πάνω του θα χτιστεί η παραγωγή της ταινίας. Είναι η αρχή και ο οδηγός για όλους τους συντελεστές :

Ο σκηνοθέτης θα συλλάβει στο μυαλό του την ακριβή εικόνα ολόκληρης της ταινίας. Θα περάσει το όραμα του σε όλους τους συνεργάτες του, ηθοποιούς και τεχνικούς .

Ο διευθυντής παραγωγής θα μελετήσει το σενάριο και σε συνεργασία με τον σκηνοθέτη και τους τεχνικούς συντελεστές θα προβλέψει το χρόνο που θα χρειαστεί, την τεχνική υποστήριξη που θα απαιτηθεί , τα ντεκόρ , τα κουστούμια .

Ο βοηθός σκηνοθέτης θα το αναλύσει για να βγάλει τις ανάγκες σε ρόλους, χώρους , εσωτερικά –εξωτερικά γυρίσματα, ημερήσια –νυχτερινά κλπ...

Ο σκηνογράφος θα δει την αναγκαιότητα των σκηνικών σε στυλ , φυσικούς χώρους , κατασκευές , παρεμβάσεις.

Ο φροντιστής θα εντοπίσει τα μικροαντικείμενα που θα απαιτηθούν και θα προσφέρει τις υπηρεσίες του σε όποια ειδικότητα χρειαστεί .

Ο ηθοποιός θα μάθει τους διαλόγους , θα κάνει μια πρώτη προσέγγιση του ρόλου και κατόπιν σε συνεργασία με τον σκηνοθέτη θα πλάσουν έναν ολοκληρωμένο χαρακτήρα.

Σημαντικό βήμα είναι η έρευνα γύρω από το θέμα που έχουμε διαλέξει, η οποία μπορεί να διαρκέσει ιδιαίτερα μεγάλο χρονικό διάστημα. Έρευνα σε αρχεία και στο διαδίκτυο στις βιβλιοθήκες και εντοπισμός των κατάλληλων ανθρώπων που μπορούν να μας διαφωτίσουν στο θέμα μας.
Τα αποτελέσματα της έρευνάς μας θα καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό τα όσα είναι εφικτό να γυρίσουμε.
Ο ενδυματολόγος σχεδιάζει και επιμελείται τα κοστούμια των ηθοποιών της κινηματογραφικής παραγωγής. Συγκεκριμένα ο ενδυματολόγος, μελετά προσεκτικά την εποχή όπου διαδραματίζεται η υπόθεση κάθε έργου προσπαθώντας να συλλάβει την ατμόσφαιρα μέσα στην οποία εξελίσσεται αυτό. Συνεργάζεται στενά με το σκηνοθέτη για να κατανοήσει τον τρόπο προσέγγισης του συγκεκριμένου έργου.

Δείγματα ταινιών με τις βασικές αρχές του σεναρίου:

Εισαγωγή 

Σύγκρουση

Λύση

(Next Lesson) Δείγμα Σεναρίου
Back to Kινηματογραφώ